skip to Main Content

Aeromodellers / Model Clubs & Associations

Σύμφωνα με τον νέο Κανονισμό (ΕΕ) 2019/945 της EASA, ένα αερομοντέλλο θεωρείται σύστημα μη επανδρωμένου αεροσκάφους (ΣμηΕΑ) και λαμβάνει το σήμα κλάσης C4. Αυτό σημαίνει ότι οι διατάξεις των κανονισμών της ΕΕ για τα drones δεν ισχύουν μόνο για το κλασικό «drone», αλλά και για το παραδοσιακό αερομοντέλλο. Ακολουθεί το απόσπασμα του κανονισμού:

"Δεδομένου του ικανοποιητικού επιπέδου ασφάλειας που έχουν επιτύχει μοντέλα αεροσκαφών τα οποία έχουν ήδη καταστεί διαθέσιμα στην αγορά, κρίνεται σκόπιμο να δημιουργηθεί η κατηγορία C4 ΣμηΕΑ η οποία δεν θα πρέπει να υπόκειται σε δυσανάλογες τεχνικές απαιτήσεις προς όφελος των φορέων εκμετάλλευσης μοντέλων αεροσκαφών."

Για τους χειριστές μοντέλου αεροσκάφους, υπάρχουν τρεις επιλογές για την εξάσκηση της πτήσης μοντέλου σύμφωνα με τους νέους κανονισμούς της ΕΕ:

  1. Η λειτουργία πραγματοποιείται στα πλαίσια της κατηγορίας «Open». Πάνω απ 'όλα, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι τηρούνται οι προβλεπόμενες αποστάσεις ασφαλείας και ότι ο χειριστής εξ'αποστάσεως έχει ολοκληρώσει το απαιτούμενο διαδικτυακό μάθημα και τη διαδικτυακή δοκιμή για το πιστοποιητικό A1/A3.
  2. Για πτήσεις που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της "Ανοιχτής" κατηγορίας, ο φορέας εκμετάλλευσης του αερομοντέλου υποβάλλει αίτηση για άδεια λειτουργίας στην «Ειδική» κατηγορία (π.χ. για πτήσεις άνω των 120 μέτρων ή με μοντέλο αεροσκάφους άνω των 25 κιλών).
  3. Επιπλέον, υπάρχει η δυνατότητα για τους σύλλογους / ενώσεις αερομοντελλιστών, να υποβάλουν αίτηση για ειδική άδεια λειτουργίας εντός της Κυπριακής Δημοκρατίας, υπό προκαθορισμένους Λειτουργικούς Περιορισμούς

Οι νέοι κανονισμοί απαιτούν όπως ΟΛΟΙ οι αερομοντελλιστές εγγράφονται ως Φορείς Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ, υπό την προϋπόθεση ότι είναι άνω των 18 ετών, χρησιμοποιώντας το ηλεκτρονικό σύστημα του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας στη διεύθυνση www.drones.gov.cy. Μετά την εγγραφή, αποστέλλεται ηλεκτρονικά ένας μοναδικός αριθμός εγγραφής φορέα εκμετάλλευης, τον οποίο πρέπει να επισυνάψει σε όλα τα μοντέλα αεροσκάφους που διαθέτει.

Επιτρέπεται η λειτουργία αερομοντέλων στην Ανοικτή Κατηγορία ΣμηΕΑ και στην υποκατηγορία A1/A3. Σε μια τέτοια περίπτωση, ο χειριστήε εξ΄αποστάσεως πρέπει να αποκτήσει το πιστοποιητικό A1/A3 χρησιμοποιώντας το ηλεκτρονικό σύστημα στη διεύθυνση www.drones.gov.cy.

Σε περίπτωση που παραβιαστεί ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ από τις απαιτήσεις της Ανοιχτής κατηγορίας, δηλαδή το βάρος του μοντέλου του αεροσκάφους είναι μεγαλύτερο από 25 κιλά, το προβλεπόμενο ύψος πτήσης είναι μεγαλύτερο από 120 μέτρα, οι πτήσεις πρέπει να εκτελούνται πέρα ​​από την οπτική επαφή (BVLOS), τότε η πτήση είναι θεωρείται ότι ανήκει στην «Ειδική κατηγορία» . Σε αυτήν την περίπτωση, ο Χειριστής ή η Λέσχη/Σύλλογος πρέπει να επικοινωνήσουν με το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας για να ζητήσουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο υποβολής αίτησης για άδεια λειτουργίας στην Ειδική κατηγορία.

Λέσχες / Ενώσεις Αερομοντελλιστών

Σύμφωνα με το άρθρο 16 του εκτελεστικού κανονισμού 2019/947 της Επιτροπής, μια λέσχη/ένωση αερομοντελλιστών μπορεί να ζητήσει ειδικές επιχειρησιακές αποκλίσεις από την κατηγορία «Ανοιχτή», καθώς ορισμένα από τα μέλη τους έχουν μεγαλύτερα αεροσκάφη που ενδέχεται να απαιτούν μεγαλύτερο ύψος ή να πετούν με πραγματικά υψηλές ταχύτητες. Το πρότυπο κλαμπ/σύλλογος μπορεί να συμπληρώσει μια Αίτηση που έχει ετοιμάσει η DCAC, διευκρινίζοντας τα αιτήματά τους και να υποβάλει τις διαδικασίες λειτουργίας και ασφάλειας του συλλόγου

Το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας θα μελετήσει την αίτησή τους και θα καλέσει τον Πρόεδρο του συλλόγου σε συνάντηση για να συζητήσουν τα αιτήματά τους. Το τμήμα θα ενημερώσει τον αιτούντα για την απόφασή του και τις νέες αποκλίσεις / περιορισμούς που έχουν οριστεί για την λέχση/σύλλογο του.

Ατομικές Αιτήσεις

Υπάρχουν περιπτώσεις όπου αερομοντελλιστές άτομα θα θέλουν να υποβάλουν αίτηση για άδεια λειτουργίας του μοντέλου αεροσκάφους, με ειδικούς όρους όταν οι πτήσεις τους εμπίπτουν στην Ειδική κατηγορία. Αυτή η διαδικασία είναι πιο περίπλοκη, καθώς η λειτουργία εκτός ελεγχόμενου εναέριου χώρου μοντελλοδρομίου, ενέχει περισσότερους κινδύνους και θα απαιτείται Πτητική Άδεια Λειτουργίας σύμφωνα με το άρθρο 11 του Κανονισμού 2019/947. Εάν οι πτήσεις δεν εμπίπτουν στα Τυποποιημένα Σενάρια που δημοσιεύει ο EASA, ο Διαχειριστής θα πρέπει να πραγματοποιήσει και να υποβάλει αξιολόγηση κινδύνου (SORA) καθώς και Εγχειρίδιο Λειτουργίας και να περάσει από μια πιο περίπλοκη διαδικασία.

Στη συνέχεια, το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας θα εξετάσει την αίτηση και θα αποφασίσει εάν θα πρέπει να χορηγηθούν στον αιτούντα οι Πτητικές Άδειες και υπό ποιες προϋποθέσεις (πού θα λειτουργήσει, ποιες ώρες, για πόσο χρόνο, ύψος κ.λπ.).

Μπορείτε να βρείτε το Έντυπο Αίτησης Λεσχών / Ενώσεων Αερομοντελλιστών ΕΔΩ.

Μπορείτε να βρείτε το έντυπο Δήλωσης Λεσχών / Ενώσεων Αερομοντελλιστών ΕΔΩ.

Για πιο λεπτομερείς πληροφορίες, παρακαλούμε κατεβάστε το φυλλάδιο Λεσχών/Ενώσεων Αερομοντελλιστών ΕΔΩ.

Back To Top
elGR